شنبه 15 اردیبهشت 1403

ایمان سهیلی :

نوروزی متفاوت راخصوصا در بحث گردشگری تجربه کردیم

 

ایمان سهیلی سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رشت :

نوروزی متفاوت راخصوصا در بحث گردشگری تجربه کردیم /

از همکاری صمیمانه تمامی مجموعه های گردشگری و اقامتی

در ایام کرونا ویروس تشکر و قدر دانی می نمایم  

 

 

 

سرویس گردشگری موج برنا – مجموعه های گردشگری یکی از مجموعه هایی بودند که در ایام " کرونا ویروس " علیرقم پیش بینی درآمد ایام نوروز با ستاد مقابله با کرونا همکاری داشتند تا از توسعه این بیماری و تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی جلوگیری نمایند . ستاد مبارزه با کرونا که با ریاست فرماندار برگزار می شد .

ایمان سهیلی ، سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رشت ضمن تبریک نوروز 1399 در خصوص نوع فعالیت در امسال گفت : نوروز امسال بسیار متفاوت بود . نوروزیی که با حضور بیماری ناخوانده ای به نام " کرونا ویروس " آغاز شد . به دنبال فراگیری آن که با حضور و تجمع همه گیری آن گسترش می یافت موجب شد تا عملا قرنطینه خانگی و نهایتا شهری و تعطیلی مراکز خرید ، سینما ، مجموعه های اقامتی ، رستورانها ، فروشگاهها و مراکز خرید در دستور کار قرار گیرد ، تا نوروزی متفاوت را تجربه کنیم .

ایمان سهیلی به تعطیلی مراکز اقامتی ، هتل آپارتمانها و رستورانها از دوم فروردین اشاره کردند و افزود : امسال برخلاف سالهای گذشته که وظیفه بنده و همکاران سرکشی و تاکید برای باز بودن اماکن بود ، امسال برای سرکشی و تاکید بر بسته بودن اماکن می رفتیم و خوشبختانه هتلها به صورت خودجوش اماکن خود را تعطیل کردند .

وی در ادامه افزود : نوروز هر سال فرصتی برای جبران ضررهای پاییز و زمستان بود و در واقع فصل کاری از نیمه اسفند برای هتل ها ، هتل آپارتمانها ، رستورانها و حتی مجموعه های اقامتی بین راهی آغاز می شد و عملا گیلان از دهم اسفند دومین استانی بود که با اوج بیماری دست و پنجه نرم می کرد و با فرا رسیدن نوروز و تعطیلات نوروزی هم عزم ملی برای مقابله با آن جدیت گرفت .   

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رشت از همکاری مدیران مجموعه های گردشگری تشکر و قدردانی کرد و گفت : همانطور که گفته شد در ایامی که می توانست اوج فعالیت مجموعه های گردشگری و پذیرایی همکاری صمیمانه هتلها ، مجموعه های اقامتی ، هتل آپارتمانها باشد  در راستای برنامه وزارت محترم مبنی بر تعطیلی این مجموعه ها برای جلوگیری از فراگیرتر شدن " کرونا ویروس " طبق اطلاع رسانی که صورت گرفت با همکاری بی نظیر مدیران مجموعه ها همکاری لازم صورت گرفت و خوشبختانه بسته شد تا این بیماری تبدیل به فاجعه نشود .

کارشناس میراث فرهنگی خاطر نشان کرد : این مسئله فشارزیادی را متوجه مجموعه های اقامتی و رستورانها می ساخت اما با درک موضوع برای کمک به کنترل این بیماری و جلوگیری از گسترش آن از 2 فروردین تعطیل شد . هرچند این موضوع می توانست موجب ضرر و زیان شدید مجموعه ها شود ، مجموعه های که کمترین حئاقل 5 نفر شاغل دارند و بزرگترین آن 150 پرسنل که عملا بیکار می شدند و باید برای جلوگیری از آسیبهای اقتصادی هم راهکاری اندیشیده می شد .

وی به احساس مسئولیت مجموعه های اقامتی و پذیرایی اشاره کرد و گفت : همانطور که گفته شد همکاری خوبی برای تعطیلی مجموعه ها صورت گرفت و در سرکشی ها با  درهای بسته آنها و حتی ضمن نصب بنر تعطیلی مجموعه مبادرت به نصب بنرهای آموزشی یا هشدار هم می کردند . در خصوص مسئولیت پذیری هم با گزارش چند مورد باز بودن هتل یا مهمانپذیر مواجه بودیم که در زمان بازدید مطلع شدیم تنها برای یک میهمان که پیش از قرنطینه حضور یافته اند باز بوده و به دلیل حضور ایشان هزینه سنگین روزانه باز بودن را می پردازند و به محض خروج آخرین میهمان که با انجام پروتکل های بهداشتی بود آنها هم به جمع مجموعه های تعطیل پیوستند .

راه اندازی سامانه جامع توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رشت به راه اندازی سامانه جامع اشاره کرد و گفت : برای ساماندهی مجموعه های هتلها ، مهمانپذیرها ، بوم گردی ، خانه مسافر و رستورانهای بین راهی سامانه جام توسط وزارت طراحی شد و با فراخوانی که از طریق اصناف ، اتحادیه ها و فضاهای مجازی خود گردشگری صورت گرفت  ، فراخوان اصناف و اتحادیه ثبت نام آغاز شد و با راه اندازی این سامانه چند هدف مشخص دنبال می شد :  

1-اطلاع از وضعیت مجموعه ( اعم از مشخصات مجموعه ، فعالیت ، ثبت روزانه عملکرد ، ثبت آنلاین و روزانه میهمانان )

2-در این سامانه از کلیه اطلاعیه ها خصوصا بحث راه اندازی مجدد هم مطلع خواهند شد .

3- در این سامانه از اعتبارات درنظر گرفته برای طرح های حمایتی هم مطلع خواهند شد .

4-در این سامانه از طرحهای حمایتی تامین اجتماعی خصوصا در ایام کرونا رونمایی شده و شرایط  حذف یا تخفیف مبالغ بر اساس رتبه و عملکرد مشخص شده است .

5 –در خصوص وضعیت هزینه های قبوض آب ، برق ، گاز و تلفن هم راهکارهای درنظر گرفته شده بیان شده است .

وی مزایای سامانه جام را پس از شرایط رهایی از کرونا ویروس چنین تشریح کرد :

1-مجموعه ها پس از پایان کرونا اجازه فعالیت و در واقع مجوز فعالیت را از طریق همین سامانه دریافت خواهند کرد .

2-از ابتدای سال 1399 برای تمدید جواز و پروانه فعالیت باید در" سامانه جام " ثبت نام کنند .

3-آمار این مجموعه ها مشخص خواهد شد و به صورت آنلاین یا روزانه ثبت اطلاعات لازم اعم از شخصی یا مجموعه و یا میهمان را به راحتی ثبت نمایند .

ایمان سهیلی ضمن تقدیر از مجموعه های مختلف برای ثبت نام در این سامانه گفت : علی رقم اطلاع رسانی تنها هتلها بیش از 95 درصد ثبت نام را انجام داده ند ، خانه مسافرها 60 درصد ، رستوران و بین راهی تا 70 درصد ثبت نام شده اند که تقاضا می کنم برای بهبود خدمات رسانی با ما جهت ثبت نام همکاری لازم را مبذول فرمایند .

همکاری هنرمندان صنایع دستی گیلان برای تولید ماسک رایگان

کارشناس گردشگری به آسیبهای اقتصادی هنرمندان گیلانی در ایام کرونا ویروس هم اشاره کرد و افزود : در استان گیلان 3000 هنرمند صنایع دستی حضور دارند که 1500 نفر بیمه شده هستند . در بین این عزیزان گروهی هستند که در تولید البسه محلی و بومی گیلان فعالیت دارند که در این ایام با کمک این عزیزان 500 ماسک تولید و به صورت رایگان توزیع شد . 

یادآور می شود شهرستان رشت با 11 هتل ، 12 مهمانپذیر ، بیش از 200 رستوران و سفره خانه و بین راهی (  160رستوران دارای مجوز از میراث فرهنگی فعالیت دارند ) ، 8 هتل آپارتمان ، 14 بوم گردی  و یک مجموعه گردشگری و تفریحی قصربازی آماده خدمات رسانی به هم استانیها و ایرانیان خواهد بود .

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna